
Traktoru konteinera sistēmas piekabju aizsācējs
BIGAB konteineru sistēmas koncepts vairāk kā pirms 30 gadiem ir pilnīgi izstrādāts mazā Zviedrijas ciematā Blidsbergā. Tā autors ir Gēte Hakansons.
Hakansona kungs saka: '' Konteinera sistēmas piekabes ideja manā prātā bija jau ilgu laiku. Tā lēnu garu manās domās pilnveidojās, taču nekādi nespēju saskatīt trūkstošās daļas, kas varētu piekabi pabeigt. 1970.g. beigās es iegādājos saimniecību ar vēlmi pašam tajā strādāt. Papildus, es vēlējos uzsākt darbību liellopu nozarē. Darba procesā es vēroju ar kādām traktortehnikas piekabēm strādā mani kaimiņi. Tradicionālās pašizgāzēja piekabes varēja tikt lietotas tikai īsu laika posmu gadā, jo tās nebija universālas, kuras varētu tikt pielāgotas citiem darbiem. Kā jau blidsbergietis ar raksturīgu ekonomisku pieeju dzīvei, šāda tehnika šķita ļoti izšķērdīga. Tas bija brīdis, kad nopietni sāku domāt par konteinera sistēmas piekabes konceptu. Un tā izstrāde sākās. Sākumā es nolēmu uzražot šasiju ar maināmām kravas kastēm, lai tā varētu tikt izmantota dažādām transportēšanas vajadzībām. Mana pirmā piekabe bija tandēma tipa šasija ar speciāliem kravas kastes nostiprināšanas stiprinājumiem, lai ātri veiktu kravas kastu nomaiņu. Manas pirmās kravas kastes bija paredzētas grants un kokmateriālu transportēšanai, kā arī tika izstrādāts mēslu ārdītāja konteiners. Tajā pašā brīdi es sapratu, ka konteineru apmaiņa nav tik vienkārša, jo ir nepieciešams celtnis, lai tos būtu iespējams apmainīt. Tieši tādēļ man nebija izejas, kā vien izstrādāt vienkāršu konteineru apmaiņas sistēmu. Ideja nebija pilnībā jauna: tā jau tika izmantota kravas automašīnām, taču cenu līmenis šādām sistēmām man nebija sasniedzams. Šeit nebija neviens lauksaimnieks, kurš apsvērtu iegādāties tik dārgu komplektu. Es uzrasēju savu konteinera sistēmas piekabi un parādīju to mana vadītā uzņēmuma galvenam inženierim. Viņam šī ideja šķita ļoti interesanta un kopīgi mēs sākām skicēt konstrukciju, kas vēlāk kļuva par BIGAB 15-19. Šī piekabe ir ražošanā vēl šodien: mūsu uzticamais palīgs. Mēs ilgi diskutējām par šasijas garumu, jo konteinera garums ir ļoti nozīmīgs parametrs, un tai bija jābūt tikai vienam cilindram, jo vairumam tā laika traktoram bija tikai viena dubultdarbības hidraulikas sekcija. Apmaiņas procesam bija jābūt mehāniskam, daļēji priekš uzticamības, kā arī kopējo izmaksu dēļ. Mans uzskats bija, ka šasija jāveido no vienāda tērauda profiliem. Šāds koncepts ir saglabāts vēl šodien. Mūsu pirmais prototips tika nogātāts vietējā pašvaldībā komunālo darbu veikšanai. Viss strādāja lieliski! Gadi gāja un ražošana turpinājās. Kādu dienu man piedāvāja savu uzņēmumu pārdot uzņēmumam, kurš ražo dažādus produktus. Viņi bija ļoti ieinteresēti mūsu konteineru apmaiņas sistēmā, tādēļ es nolēmu uzņēmumu pārdot. Šī uzņēmuma cenu politika bija pārāk augsta, tādēļ ar pārdošanas apjomiem tie lepoties nevarēja. Šī iemesla dēļ 80.gadu beigās viņi nolēma uzņēmumu šo produktu līniju. Šo izdevību es izmantoju un piepildīju savu sapni atpirkt atpakaļ BIGAB. Mēs šāda konceptā ražošanu un pārdošanu veicām līdz 1998. gadam, kad produktu pārņēma esošais īpašnieks Fors MW, kurā es esmu arī daļu īpašnieks,'' secina Gēte.
''Bija auksts un vējains rudens, kad BIGAB ražošana tika uzsākta Igaunijā,'' saka Leifs Fors, Fors MW dibinātājs un izpilddirektors. ''Taču neskatoties uz laikapstākļiem, mēs sapratām, ka produktu ražošana ar zemākām algu izmaksām nezaudējot kvalitāti ir pareizais risinājums. 2 nedēļu laikā mēs spējām saražot vairāk piekabes kā gada laikā Zviedrijā. BIGAB, bez šaubām, pašlaik ir vadošais konteineru sistēmas piekabju ražotājs Eiropā. Es atceros, kad sākām darbu ar BIGAB. Mēs bijām vienīgais šāda piekabju ražotājs Eiropā. Taču ne šodien,'' saka Leifs ar smaidu sejā, ''taču konkurence ir laba lieta. Mēs par to tik daudz neuztraucamies! Mums ir spēcīgs paraksts, produkts, kurš uzstāda tirgus standartus, kā arī pieredze produktu izstrādē un ražošanā, kas ļaus nākotnē mums saglabāt tirgus vadošo pozīciju,'' secina Leifs.
BIGAB piekabes tiek piedāvātas 2 vai 3 asu izpildījumā. Tās ir iespējams aprīkot ar dažādiem papildus aprīkojumiem, kas krietni uzlabos darba kvalitāti un piekabes pielietojamību. Celtspējas gamma no 7000 kg līdz 21 000 kg.